STATUT PORADNI
ROZDZIAŁ I
PODSTAWY PRAWNE
§1
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854 z późn.zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ((Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854 z późn.zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2023 poz. 2499 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Dz.U. 2023 poz. 2061 z późn.zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz. 1635 z późn.zm).
- Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2024 poz. 50 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1569 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. 2023 poz. 2468 z późn.zm).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020r. poz. 1604z późn. zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2024 poz. 15 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. 2023 poz. 1801 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. z 2012 r. poz. 957, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2023 poz. 1270 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania Publiczne (Dz.U. 2024 poz. 307 z późn. zm).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2019 r. poz.1781 późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz. U. z 2019 poz. 1653 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 50 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, zakresu danych identyfikujących podmioty prowadzące bazy danych oświatowych, terminów przekazywania danych między bazami danych oświatowych oraz wzorów wydruków zestawień zbiorczych (Dz.U. z 2018r. poz. 1630).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2023 poz. 2499 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 2499 z późn.zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U .z 2019 r. poz. 322 z późn.zm).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.).
Rozdział II.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§2
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chojnowie, zwana dalej Poradnią nosi pełną nazwę: Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chojnowie posługuje się nazwą skróconą: PPPP
- Poradnia posiada Regon 001012590 oraz NIP 691-21-82-620.
- Poradnia używa pieczęci podłużnej o następującej treści:
POWIATOWA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNAul. Anny i Juliusza Poźniaków 259-225 Chojnów,Tel./fax (76) 81 88 564NIP: 691-21-82-620Regon: 001012590 |
- Siedziba Poradni znajduje się w Chojnowie, przy ul. Anny i Juliusza Poźniaków 2
- Poradnia jest jednostką samorządową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Organem prowadzącym jest Powiat Legnicki.
- Terenem działania Poradni określonym przez organ prowadzący jest powiat legnicki ziemski.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
§3
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chojnowie,
- specjalistach lub pracownikach pedagogicznych – należy przez to rozumieć psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i innych specjalistów.
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Powiatowej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Chojnowie,
- dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chojnowie,
- Poradni - należy przez to rozumieć Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Chojnowie.
§4
- Poradnia działa w ciągu całego roku szkolnego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Organ prowadzący w porozumieniu z Dyrektorem może ustalić zmianę organizacji pracy Poradni.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Poradni opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego – do 30 kwietnia danego roku, a zatwierdzonego przez organ prowadzący Poradnię – do 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§5
- Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na jej terenie działania oraz dzieciom nieuczęszczającym do placówek oświatowych, zamieszkałym na terenie działania Poradni.
- Poradnia posiada gabinety psychopedagogiczne mieszczące się w budynku Starostwa Powiatowego w Legnicy, pl. Słowiański 1.
§6
- Zmiany w statucie wnosi się uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek:
- dyrektora,
- rady pedagogicznej,
- organu nadzorującego.
Rozdział III
CELE I ZADANIA PORADNI
§7
Poradnia udziela dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§8
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawcze i edukacyjne funkcje przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zdań dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych.
§9
- Poradnia podejmuje działania dotyczące indywidualnych klientów na wniosek pełnoletniego ucznia, rodziców lub prawnych opiekunów.
- Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozowanie;
- opiniowanie;
- działalność terapeutyczną; indywidualną i grupową;
- grupy wsparcia;
- prowadzenie mediacji;
- interwencję kryzysową;
- warsztaty;
- porady i konsultacje;
- wykłady i prelekcje;
- działalność informacyjno-szkoleniową.
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii,
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
§10
Poradnia organizuje współdziałanie z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz instytucjami, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom i nauczycielom.
§11
Realizowane przez Poradnię zadania polegają na:
- Diagnozowaniu dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży.
- Udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej.
- Udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- Udzielaniu nauczycielom wychowawcom pomocy w :
- Rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży , w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia trudności w uczeniu się u uczniów kl. I-III szkoły podstawowej,
- Planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego,
- Rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- Współpracy z przedszkolami szkołami i placówkami w udzielaniu, organizowaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej w tym pomocy w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
- Określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych ( na pisemny wniosek dyrektora szkoły, placówki lub rodzica, rodziców lub opiekunów),
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
§12
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, może wydawać opinie także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia w terminie określonym w przepisach.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, ucznia, Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły, placówki o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych, specjalistów informując o tym osobę składającą wniosek.
- Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
§13
W Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia i opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2023 poz. 2061)oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U z 2021 r. poz. 2294).
Rozdział IV
ORGANY PORADNI I ICH KOMPETENCJE
§14
Organami Poradni są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna.
§15
Dyrektor Poradni jest kierownikiem Poradni dla zatrudnionych w niej nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, odpowiada za całokształt pracy merytorycznej i administracyjno - gospodarczej placówki.
§16
Dyrektor placówki w szczególności:
- kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Poradni,
- nadzoruje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, uczniom i specjalistom w czasie zajęć organizowanych przez Poradnię,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w Poradni wolontariuszy,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych na zasadach określonych w Rozporządzeniu MEN.
§17
Podczas nieobecności Dyrektora zastępuje go pracownik pedagogiczny Poradni wyznaczony przez organ prowadzący.
§18
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Poradni,
- dokonywania oceny pracy nauczycieli,
- realizowania zadań związanych z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
§19
- Dyrektor Poradni w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
- przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy Poradni;
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej Poradni;
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- organizowanie szkoleń i narad,
- motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez Dyrektora Poradni nadzoru pedagogicznego;
- monitoruje pracę Poradni dotyczącą działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej Poradni.
§20
Dyrektor poradni dokonuje okresowej oceny pracowników samorządowych:
- Ocenę okresową pracowników samorządowych reguluje Procedura przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chojnowie,
- Okresowej oceny dokonuje dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chojnowie.
- Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym.
- Przedmiotem rozmowy jest omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
- Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający analizuje czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.
- Po dokonaniu oceny dyrektor poradni niezwłocznie doręcza ocenę pracownikowi i poucza go o przysługującym prawie złożenia odwołania od dokonanej oceny.
- Okresowa ocena pracowników dokonywana jest raz na 2 lata.
§20
- Dyrektor placówki jest przewodniczącym rady pedagogicznej, prowadzi i przygotowuje zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej Poradni zawarte są w szczegółowym regulaminie.
Rozdział V
PRACOWNICY PORADNI
§22
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
- pracownikami pedagogicznymi są specjaliści: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi zatrudnieni zgodnie z kwalifikacjami,
- pracownicy administracji i obsługi to: specjalista do spraw administracyjno – kadrowych, specjalista do spraw płac i księgowości, główny księgowy, referent, pracownik gospodarczy, kierowca,
- Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.
- Dyrektor przydziela obowiązki i zadania pracownikom pedagogicznym Poradni zgodnie z kwalifikacjami wymaganymi przepisami prawa.
- Wszyscy pracownicy Poradni są zobowiązani do zapoznania się z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz ich przestrzegania.
- Pracownicy Poradni mogą wykonywać inne zadania zlecone przez Dyrektora w zakresie merytorycznie wykonywanej pracy.
- W wykonywaniu powierzonych zadań pracownicy Poradni przestrzegają aktów normatywnych obowiązujących w Poradni, etyki zawodowej oraz ochrony danych osobowych.
- Pracownicy Poradni ponoszą odpowiedzialność w pełnym zakresie za powierzone im zadania, za wykonywanie obowiązków wiążących się z ich stanowiskiem pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci i młodzieży.
- Pracownicy Poradni używają powierzonego im wyposażenia i pomocy naukowo- dydaktycznych oraz sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem, dbają o nie i w miarę swoich możliwości zabezpieczają je przed zniszczeniem oraz kradzieżą przez osoby trzecie.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni przez wolontariusza.
§23
- Liczbę pracowników Poradni ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym Poradnię.
- Zasady zatrudniania, zwalniania i wynagradzania pracowników pedagogicznych i innych pracowników Poradni określają odrębne przepisy.
§24
- Prawa i obowiązki pracowników Poradni określają odrębne przepisy.
- Do zadań specjalistów w zależności od pełnionych funkcji, należy m.in.:
- prowadzenie badań dzieci zgłaszanych do Poradni, dokonywanie diagnozy potrzeb edukacyjnych, deficytów i zaburzeń rozwojowych,
- kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno - wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej i społecznej, w tym socjoterapii, w stosunku do dzieci i młodzieży,
- inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, konsultacje i inne formy pomocy merytorycznej w tym zakresie,
- prowadzenie doradztwa psychologicznego i pedagogicznego oraz mediacji dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- kształtowanie u młodzieży umiejętności racjonalnego wyboru kształcenia i zawodu,
- wspieranie rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych, inicjowanie różnych form pracy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dziecka.
- Pracownicy pedagogiczni realizują zadania również poza Poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
- Zadaniem lekarza jest uczestniczenie w Zespołach Orzekających Poradni i prowadzenie konsultacji lekarskiej w sprawach rozpatrywanych na Zespołach.
- Zadaniem pracowników administracyjnych i pracowników obsługi jest wypełnianie swoich obowiązków zgodnie z zakresem czynności.
- Przydział obowiązków poszczególnym pracownikom Poradni dokonuje Dyrektor.
- Organizacje stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć określa tygodniowy rozkład zajęć zatwierdzony przez Dyrektora po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
§25
- Pracownicy dydaktyczni dokonują diagnozy i terapii zgodnie z potrzebami klientów i środowiska - przy użyciu dostępnych w Polsce metod i testów – zgodnie ze swoim merytorycznym przygotowaniem i umiejętnościami. Mają także prawo do samodzielnego doboru tych metod i kształtowania swojego warsztatu, zgodnie ze stanem nauki w dziedzinie diagnostyki terapii i poradnictwa.
ROZDZIAŁ VI
DOKUMENTACJA PORADNI
§26
- Poradnia prowadzi i przechowuje następującą dokumentację:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni zawierający numer nadany przez Poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania,
- rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
- roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- dzienniki zajęć specjalistycznych – indywidualnych i grupowych,
- protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- protokoły posiedzeń Zespołów Orzekających,
- księga zarządzeń dyrektora,
- Poradnia przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§27
- Zasady prowadzenia przez Poradnię gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§28
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni oraz rejestr wydawanych opinii czy rejestr wydawanych orzeczeń może być prowadzony także w formie elektronicznej.
- Prowadzenie dokumentacji elektronicznej wymaga:
- zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dokumentację elektroniczną;
- zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed dostępem osób nieuprawnionych;
- zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą;
- rejestrowania historii zmian i ich autorów.
Rozdział VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§31
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem obowiązują postanowienia przepisów zawartych w nadrzędnych aktach prawnych w tym głównie w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082),
- Zmiany Statutu Poradni dokonywane są na wniosek Rady Pedagogicznej lub Dyrektora placówki i wymaga uchwały Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna uchwala nowelizacją statutu lub uchwala nowy statut. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Trzecia nowelizacja statutu obliguje dyrektora do opracowania tekstu jednolitego statutu.
- Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną i wchodzi w życie z dniem podjęcia.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu, moc traci dotychczasowy Statut PPPP uchwalony w dniu 18 sierpnia 2021r.
- Statut jest dostępny w sekretariacie Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chojnowie, ul. Anny i Juliusza Poźniaków 2 oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Poradni. –
Statut wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną w dniu 3 września 2024r.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Chojnowie
- Wytworzony przez: Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Chojnowie (Redaktor BIP)
- Odsłony: 632